Fluehjul og bagline

Fluehjulet findes i alle størelser og i alle pris klasser og igen lige så mange meninger om hvad der er bedst, derfor vil jeg skrive om hvad jeg lægger vægt på med de hjul jeg køber.

Som udgangs punkt er jeg ikke typen der bruger en formue på hjul, mine ligger nok i mellem pris klassen ca 1200-1500 kr pr hjul, på nær dem jeg bruger til undervisning som er plast hjul til 150 kr pr stk og som enelige er udemærket har også prøvet dem på kysten uden problemer, mit råd er at køb hjul fra de mere kendte mærker så er man som real ikke gået helt galt i byen eller tal med mere erfarne fisker hvad de syntes, men man kan være uheldig, jeg købet en gang et hjul der satte ud i koldt vejr og kunne slet ikke dreje rundt først efter et par timer i varmen virket det igen, og det var fra et kendt mærke jeg ikke vil nævne her og hjulet kostet den gang 2000 kr. men sker heldigvis sjællent.

Når jeg bruger penge på et hjul..

Skal det have en stor spole diameter (højspole hjul) så man kan få linen hurtigt af og på hjulet.

Have plads til minimum 100 m bagline (Kyst hjul) Lakse hjul minmum 170 m bagline.

En god over løbs bremse og dreje rundt uden at hakke.

Et håndtag der er stort nok til at man nemt kan finde det.

Og så skal det ikke være for tungt.

 

Baglinen (Backing).

Den første line man sætter på hjulet er baglinen og de meste brugte 20 pund til mindre hjul til enhånds stænger, 30 pund til tohånds stænger og 40 pund til de helt store ruller, jeg selv har nogle hjul til enhånds stænger som virker lidt store og der har jeg 30 punds line på så, jeg kan bruge dem til laksefiskeri, på mine hjul er der lige præsis så meget bagline på så flueliner lige kan være der, for det første får man hurtiger fluelinen af og på hjulet, og hvis den helt store fisk skulle finde på at tage din flue,er der bagline nok forhåbenligt, jeg møder aldrig laksefisker der ikke har nok bagline på deres hjul, men engang imellem kysterfisker og alle siger det samme, jamen jeg har da fanget store havørreder og har aldrig set min bagline de tager jo sjællent så lange ud løb, langt hen af vejen er det jo rigtigt, men hvem siger det er en havørrede der tager din flue ???

Det er sidst i marts år 2020 da min gode ven Pete Lee og jeg er taget på kysten en plads vi rigtigt godt kender og hvor vi ved flere lejligheder har fået fine havørreder, vinden er svag fra s/v og fuld blus på solen klokken er lidt i otte og der er ikke andre fisker det ser lovende ud så vi er hurtigt i vandet, men udover at få kastet og fluerne er blevet våde mærker vi intet men vandet er jo også koldt så det er jo nok derfor der intet liv er, bliver vi enig om,ved 1300 tiden er det gået mere op i kaffe slapperat, frokost og røver historier end fiskeri, men bliver enige om en sidste tur i vandet inden vi takker af, Pete stiller sig ud midt på det lille rev og undertegenet til venster lige før revet, planen er at fiske hen mod Pete ca.75 m og så slutter fiskeriet der, men så langt når jeg slet ikke, i andet kast ca 25 m ude mærker jeg 2 hug i fluen og ca 10 m fra stang toppen bliver min sorte hornbæk dræber taget, få sekunder efter og i et udløb med ekspres fart er min flueline + ca 100 meter bagline langt ude vandet og min 9 fods # 6 spændt til briste punktet og jeg kan ikke stoppe fisken,og få sekunder efter går en meget stor blankfisk fri af vandet og linen bliver slap, vi står begge måløse og kigger på hinanden og  ud hvor fisken forsvandt og da jeg får linen på hjulet og får kigget nermmere på krogen som var en kamasan var b 175 st 6 en kraftig krog er den rettet godt ud, vi var slet ikke i tvivl,det var en stor laks jeg havde haft på, selvom store havørreder også kan give dig kamp til stregen var det her, helt uden sammenligning, med til historien høre det også  at en anden af mine fiske venner  havde en ligenene oplevelse en uge forinden på en plads ikke lang derfra,man ved aldrig hvad der hugger din flue, men den var slet ikke gået med 50 m bagline, om jeg nogensinde får chancen med en stor laks igen på kysten og når den har alt det hav foran sig,er nok mere en drøm end en realitet, men skulle det ske, så vil jeg også have de bedste chancer og det skal ikke være fordi jeg ikke har bagline nok på hjulet.